تابلو سفال

تابلو سفال

تابلو سفال

تابلو سفال
تابلو سفال

تابلو سفالی

تابلو سفالی

تابلو سفالی

تابلو سفالی
تابلو سفالی

تابلو سفال نقش برجسته

تابلو سفال نقش برجسته

تابلو سفال نقش برجسته

تابلو سفال نقش برجسته
تابلو سفال نقش برجسته
آموزش طرز ساخت تابلو برجسته سفالی | تابلو سفال
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

آموزش طرز ساخت تابلو برجسته سفالی

آموزش طرز ساخت تابلو برجسته سفالی

آموزش-طرز-ساخت-تابلو-برجسته-سفالی

آموزش-طرز-ساخت-تابلو-برجسته-سفالی

آموزش طرز ساخت تابلو برجسته سفالی از مرحله اول اجرای طرح و نقش روی سفال تا مرحله نصب آن و نحوه استفاده از گل سفال در مرکز گالری نقش مهر به علاقه مندان این رشته ارائه می گردد .
در سری آموزش تابلو های سفالی و نحوه اجرای نقش برجسته سفالی دوره کاملی از اجرای تابلو سفال را در کف کارگاه های هنری اراده می دهیم و امیدواریم که این امر بتواند موجب ایجاد انگیزه بیشتر برای علاقه مندان به این هنر باشد .
همانطور که در مطالب قبلی در مورد شروع کار و انواع تکنیک های اجرای سفال به صورت یک تکه، افزایشی و کاهشی، و انواع روشهای خشت زدن صحبت کردیم می خواهیم ادامه کار را در این مطلب خدمت هنردوستان ارائه دهیم .

اجرای نقش برجسته سفالی

برای اجرای نقوش برجسته روی خشت هایی که آماده کرده ایم اولین و مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیریم حفظ رطوبت کار در مراحل اجرای آن تا نصب کار می باشد، باید دقت شود که در تمام مراحل کار نقش برجسته رطوبت گل باید حفظ شده تا اعمال نقوش روی آن به آسانی انجام گردد،‌برای اینکار می توان با قرار دادن نایلون در زیر و روی کار پس از هر مرتبه کار کردن رطوبت گل حفظ می شود .
اضافه کردن گل بر روی کار باید با دقت زیادی انجام شود چرا که این امر باید به صورت دقیق در محل مورد نظر به صورت اتصالی به زمینه باشد، اینکار با خراش دادن طرح با ابزار یا چنگال و مرطوب کردن آن صورت می گیرد، سپس گل با فشار به نقطه مورد نظر چسبیده و عمل پرداخت انجام می شود، مقدار مناسب اضافه کردن گل موجب می شود به طرح بعد و فضا داده شود .
افزودن گل به صورت یکنواخت بر روی طرح می تواند شکل کلی اثر را نمایان کند اما پستی و بلندی که در حین پرداخت انجام می شود قسمت مهم کار است که موجب می شود طرح فراز و فرود پیدا کند و زیبایی آن نمایان گردد .
باید توجه کرد که پس از افزودن گل مراحل پرداخت و خشک شدن به صورت تدریجی انجام شود چرا که قرار دادن اثر در معرض هوا به صورت یکباره موجب می شود مراحل پرداخت از اختیار خارج شده و کار خشک شود،‌علاوه بر آن موجب تاب برداشتن یا ترک رفتن کار می گردد .
پس از پایان تمامی مراحل و خشک شدن کار حتما باید کار را در معرض گرما قرار داد و با ایجاد گرم خانه و یا ساختن قفسه می توان خشت ها را در آن به طور کامل و حتمی خشک کرد تا هنگام قرار دادن آن در کوره هیچ گونه رطوبتی در کار نباشد، بهترین پخت برای کار نقش برجسته در دمای ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه اتفاق می افتد که در آن رنگ آجری خوش رنگی به خود خواهد گرفت، بسته به نوع کوره این دما در ۶ الی ۸ ساعت بالا رفته و پخت کامل انجام می شود .
باید توجه داشت گل در زمان پخت تا ۵۰۰ درجه همیشه با رطوبت به ساختار اصلی گل برگشته و هویت سفالی نخواهد داشت .

نصب تابلو

مرحله آخر در کار تابلو های نقش برجسته سفالی نصب و فرایند بندکشی و پتینه روی آن می باشد .طرح قبل از جدا شدن باید شماره گذاری شوند شما در زمان نصب به راحتی بتوانند با قرار دادن شماره ها در کنار یکدیگر تابلو را تکمیل کنید . تکه های تابلو با چسب کاشی و با دقت تکه به تکه در کنار هم نصب می شوند تا اثر به طور کامل تکمیل گردد .
اگر کاشی ها به دقت در کنار هم چیده نشوند حتی کوچکترین فاصله بین آنها موجب می شود در ردیف های بالایی فاصله زیادی بین کاشی ها ایجاد گردد .
پس از نصب صحیح اقدام بعدی بندکشی می باشد که با استفاده از سیمان سفید و ترکیب پودر های معدنی اخرا و گل ماش پودری بسیار همرنگ با سفال ساخته می شود و با آب خمیری یکدست به دست می آید .
در این مرحله تمام درزها و شیارها با حوصله با این خمیر پر گردد در هنگام کار ممکن است مقداری از ترکیب سیمانی بندکشی در اطراف کاشیها و روی نقشها بماند که مسئله مهمی نیست، در پایان بندکشی با کمی سیم ظرفشویی می توان اضافه ها را بسیار آسان از روی نقوش پاک نمود .
مرحله پایانی کار اجرای رنگ آمیزی یا پتینه تابلو می باشد که در قسمت های بعدی آموزشی به آن خواهیم پرداخت .
تابلو های سفالی امروزه جایگاه مناسبی را در طراحی دکوراسیون داخلی و انواع نماهای خارجی ساختما در کشورمان پیدا کرده اند، یکی از دلایل این امر می تواند مقاومت بسیار خوب این ماده در برابر باد و باران، آقتاب و حتی ضربه های کوچک می باشد چرا که تابلو سفال نقش برجسته ای که از این ماده ساخته می شوند ماده ی اولیه ای به نام گل رس دارند که می تواند با انواع مواد مانند آب، الیاف{ انواع الیاف طبیعی و مصنویی }، مواد افزودنی استحکام بخش، کاه، برگ های سوزنی، موی بز، کلاله نی یا لوئی، خاک اره، الیاف نایلون و الیاف شیشه ترکیب شده و کامپوزیتی عالی و مستحکم را برای مصارف داخلی و خارجی ساختمان به وجود آورد .
در این سری آموزشی سعی ما بر این است که بتوانیم مطالبی را از تجربه خودمان در کارگاه های سفالگری با منابع موجود در کتابخانه ها برای شما ترکیب کرده و اطلاعات کاملی را در زمنیه کار با گل رس، سفالگری و اجرای تابلو های نقش برجسته ارائه دهیم، از اینکه با ما همراه هستید صمیمانه سپاسگزاریم .

Save

مطالب مربوطه